Close

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
    Thanks
    52

Standaard [Review] Quick Detailers: Speed Wipe, Synthetic Quick Detailer en Clear Seal Detailer

[Review] Quick Detailers: Speed Wipe, Synthetic Quick Detailer en Clear Seal Detailer.

Mijn gallon Meguiars - Last Touch begint leeg te raken. Tijd voor iets nieuws!

Beste lezers,

Sinds geruime tijd ben ik gebruiker van Meguiars – Last Touch Quick Detailer. Deze wordt door mij overwegend als drooghulp gebruikt of, zoals de naam al suggereert, als 'last touch' om stofjes, vingervlekken of gedroogde waterdruppels te verwijderen. Ondanks dat Meguiars tot mijn favoriete merken behoort en ik verder tevreden ben over Last Touch vond ik het toch tijd worden om iets nieuws uit te proberen mijn horizon te verbreden. Het geurtje van Last Touch ben ik inmiddels wel een beetje beu. De nieuwe Quick Detailer moet naast bovenstaande toepassingsgebieden ook geschikt zijn als Glasscleaner voor de snelle reinigingsbeurt tussendoor. Ik geef hierbij de voorkeur aan een QD die wax-safe is. Ik spray het product het liefst direct op de ramen aangezien het zich op deze manier eenvoudig laat verspreiden en verwerken. Indien er een paar druppeltjes product op de lak komen laten deze zich eenvoudig met een schone doek verwijderen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je waxlaag wordt aangetast. Dit in tegenstelling tot de meeste Glasscleaners.

Ik heb momenteel ook nog Valet Pro - Citrus Bling en Optimum - No Rinse staan. Deze worden naar alle tevredenheid als kleivloeistof en waterless wash gebruikt. In de juiste mengverhouding zouden ze ook geschikt moeten zijn als Quick Detailer. Eerdere pogingen in deze rol vielen me echter zowel qua resultaat als gebruiksgemak tegen. Beide producten vallen voor mij dus af als vervanger voor Last Touch.

Ik heb uiteindelijk mijn oog laten vallen op de Chemical Guys Quick Detailers. Geheel in Chemical Guys traditie is er in hun assortiment volop keuze qua producten. Altijd mooi om keuze te hebben maar het was me aanvankelijk niet helemaal duidelijk wat de verschillen en overeenkomsten tussen de QD’s waren. Na een eerste ruweselectie is de keuze gevallen op Speed Wipe en Synthetic Quick Detailer. CG - P40-Quick Detailer en CG – Hybrid V7 vallen af aangezien dit QD’s zijn met een ‘extraatje’ in de vorm van carnauba wax en een sealant. Niet precies wat ik zoek als vervanger voor Last Touch.
    Martin van CHEMICALGUYS.EU was zo vriendelijk om nog een exemplaar Clear Seal Detailer ter beschikking te stellen. Die heb ik dus maar meteen meegenomen in de vergelijking.

Om een volledig overzicht te krijgen van de Chemical Guys QD’s heb ik P40-Quick Detailer en Hybrid V7 2 wél meegenomen in een vergelijkend overzicht verderop in dit artikel.

Aangezien mijn speurwerk uiteindelijk informatie heeft opgeleverd die wellicht ook interessant is voor andere forumleden heb ik besloten om de informatie in de vorm van een review te posten.

Eerst even wat gegevens op een rijtje.

Chemical Guys - Speed Wipe

Chemical Guys Speed Wipe -A quick detailer with synthetic waxes ,leaves a nice streak free shine but with no real protection element ,can be used as a clay bar lubricant ,quick detailer and a s a final wipe down.
    • Licht reinigende eigenschappen
    • UV-bescherming
    • Bevat geen wax
    • Bevat glansversterkers
    • Werkt antistatisch (trekt hierdoor minder stof aan)
    • Geschikt als waterless wash
    • Geschikt om te gebruiken als kleivloeistof
    • Geschikt voor lak, chroom, kunststoffen, aluminium en glas
    • Veilig voor wax en sealants
    • Kan verdund worden tot 1:3
    • Adviesprijs €11.95 (16 oz / 473 ml) / €55.- (1 US Gallon / 3.78 ltr.)

Chemical Guys - Synthetic Quick Detailer

Chemical Guys Extreme Synthetic Detailer - A quick detailer with no wax additives ,great for use as a clay bar lubricant and a quick detailer ,removes finger prints from all painted surfaces and glass .Can be dilluted 1 to 1 with water for use as a clay bar lubricant ,no protection element but added benefit of anti static properties that minimise dust settling.
    • Licht reinigende eigenschappen
    • UV-bescherming
    • Bevat geen wax, alcohol of siliconen
    • Bevat glansversterkers
    • Werkt antistatisch
    • Uitstekend geschikt als kleivloeistof
    • Geschikt voor lak, chroom en glas
    • Veilig voor wax en sealants
    • Bevat corrosiewerende eigenschappen
    • Adviesprijs €11.95 (16 oz / 473 ml) / €57.50 (1 US Gallon / 3.78 ltr.)

Chemical Guys - Clear Seal Detailer

Chemical Guys Clear Seal Detailer - Originally designed for cars with paint film protection but a great all round quick detailer for paint also ,leaves a fantastic shine and has added UV protection whilst extending durability of previously applied waxes and sealants.
    • Speciaal geschikt voor (beschermings) folies (maar ook voor algemeen gebruik)
    • Bevat geen kleurstoffen (die de folie kunnen laten verkleuren)
    • SUN GUARD voorkomt veroudering van folies door UV
    • FADE GUARD voorkomt kleurfading
    • Werkt antistatisch
    • Reinigt, conditioneert en geeft glans
    • Geschikt voor folies, lakken en glas
    • Bevat polymeren die een beschermende werking geven
    • Adviesprijs €14.95 (16 oz / 473 ml) / €62.50 (1 US Gallon / 3.78 ltr.)

Verpakking, uiterlijk en geur:

Alle 3 de QD’s zijn verpakt in de van Chemical Guys bekende flesjes voorzien van een eenvoudig etiket voorzien van de nodige product- en veiligheidsinformatie. No-nonsense maar wel degelijk. De flesjes zijn lekvrij en worden geleverd incl. een eenvoudige maar degelijke sprayer. De sprayer is niet verstelbaar maar dat is eigenlijk ook niet nodig. Verder is op de bodem van het flesje een etiket aangebracht met de productiedatum. De nieuwe verpakkingen van oa. Blacklight, Hybrid V7 en V-serie polijstmiddelen vind ik eerlijk gezegd stukken mooier als deze simpele etiketten.

Alle 3 de QD’s hebben een waterige viscositeit en zijn allen voorzien van een eigen kleurtje nl.:
    • Speed Wipe: Rood
    • Synthetic Quick Detailer: Paars
    • Clear Seal Detailer: Wit

Zoals we van Chemical Guys gewend zijn, zijn ook deze QD’s voorzien van een fris / zoet geurtje. Aangezien geur beoordeling niet mijn sterkste punt is laat ik de specificatie van de geur maar even achterwege met uitzondering van Speed Wipe die onmiskenbaar de geur van aardbeien draagt. Deze geur blijft vrij lang hangen en is niet mijn favoriet. Synthetic Detailer en Clear Seal Detailer vind ik een aangenamere geur hebben.

Gebruikerservaringen

Altijd prettig om de technische gegevens en het toepassingsgebied van producten te kennen. Ik ben er echter in de loop der tijd achter gekomen dat vooral QD’s vaak heel breed inzetbaar zijn. Ik heb bovenstaande gegevens in eerste instantie dan ook voor kennisgeving aangenomen en ben een tijd lang met de 3 QD’s aan de slag gegaan om zelf een beeld van de producten te krijgen.

Allemaal meer van hetzelfde of zijn er werkelijk verschillen?

Ik heb de producten ingezet voor onderstaande toepassingen en gekeken naar zaken als verwerkingsgemak en resultaat.

Klei vloeistof
    • Puur
    • Verdund (met gedestilleerd water) 1:1

Quick Detailer op glas
    • Puur

Quick Detailer op lak
    • Puur

Zaken als bescherming, corrosiewerende of antistatische werking zijn naar mijn mening alleen in gecontroleerde omstandigheden / omgeving te testen en heb ik daarom in eerste instantie buiten beschouwing gelaten.

Klei vloeistof

Ik heb een proefje opgezet op een stuk plaatwerk en heb de QD’s in pure vorm gebruikt en 1:1 verdund met gedestilleerd water. Vervolgens gekleid met een stuk Sonus klei.
    Bij het eerste vergelijk met Meguiars - Last Touch lijkt het alsof de Chemical Guys QD’s wat vettiger aanvoelen. Ze voelen in pure vorm ontzettend glad aan. Kleien gaat ontzettend makkelijk zonder ‘vastlopers’.
    Vervolgens heb ik de QD’s 1:1 verdund en dezelfde test herhaald. Ook hier deden de QD’s wat ze moesten doen. De klei bleef glijden zonder vast te lopen. Een verdunning van 1:1 is zonder meer goed mogelijk
    Bovenstaande test is uitgevoerd op een motorkap die al voor van alles en nog wat is gebruikt. Vuiligheid is er dus niet op te vinden. Niet ECHT een praktijksituatie dus maar voldoende voor een eerste indruk. Ik heb de QD’s een tijdlang ingezet bij diverse klei klusjes. Dit alles bij een mengverhouding van 1:1. Ondanks dat ik hierbij geen wezenlijke verschillen heb kunnen constateren leek Synthetic Quick Detailer het in sommige gevallen net iets beter af te gaan. Dit viel vooral op bij een zwaar vervuilde grove lak.

Quick Detailer op glas

Voor deze test heb ik in eerste instantie een huiskamerraam genomen en aan de binnen en buitenzijde behandeld. Voldoende groot en het zonnetje schijnt er regelmatig op zodat eventuele strepen of ander ongewenste vervuiling makkelijk zichtbaar wordt.

Om de verwerking in pure vorm te testen heb ik de ramen aan de binnenzijde behandeld. Dit ging zonder meer eenvoudig waarbij Synthetic Quick Detailer net even makkelijker te verwerken was.

Ik heb de ramen aan de buitenkant met een 1:1 verdunning behandeld. Dit om te kijken of dit voldoende is om het vuil van de ramen te verwijderen. Bij deze test heb ik nagenoeg geen verschillen tussen de werking van de producten onderling kunnen waarnemen. Ze doen gewoon prima hun werk. Snel een schoon en streeploos resultaat. Een verdunning van 1:1 is zonder meer voldoende om de ramen snel schoon en streepvrij te krijgen.
    De 1:1 verdunning werkt net even makkelijker/sneller om een streepvrij resultaat te bereiken en is voldoende krachtig om niet ál te vuile ramen te reinigen.
    Bij onverdund gebruik vind ik Synthetic Quick Detailer het makkelijkst werken.
    Voor deze test heb ik gebruik gemaakt van een Cobra waffle weave glass towel en een simpele glasdoek van Albert Heijn. De eerste heeft meer ‘bite’ en is dus bij uitstek geschikt om te reinigen. De tweede is een hele gladde doek die een uitstekend streeploos resultaat geeft.

De QD’s zijn uiteraard ook gewoon in de praktijk getest.

Quick Detailer op lak

Ik heb alle drie de QD’s op de lak gebruikt. Op natte lak als drooghulp en op droge lak voor het wegwerken van vuiltjes.
    Als drooghulp zijn de producten onverdund gebruikt en op droge lak zowel onverdund alsook in een 1:1 verdunning.

Vóór het drogen spoel ik de auto zo droog mogelijk af (zodat er zo weinig als mogelijk water op de horizontale delen blijft staan). Vervolgens spray ik de auto helemaal in met QD. Afhankelijk van de afmetingen circa 1 tot 2 sprays per carrosseriedeel. Hierna droog ik de auto af. De QD heeft tijdens deze stap meerdere functies nl.
    • Het verminderen van wrijving en daarmee voorkomen van marring
    • Het vergemakkelijken van het drogen (sneller klaar en minder strepen)
    • Het ‘opfrissen’ van de wax of sealantlaag door middel van de glansversterkende componenten in de QD’s

In de functie van drooghulp deden alle 3 de producten wat ze moesten doen waarbij vooral bij Speed Wipe en Synthetic Quick Detailer het glansversterkende effect op met name donkere lakken meer aanwezig leek te zijn.

Ik heb de producten ook op droge lak ingezet voor het verwijderen van vuil en vogelpoep en als ‘final wipe’.
    Voor het verwijderen van vuil gaat mijn voorkeur sterk uit naar onverdund gebruik. ‘Safety First!’ zullen we maar zeggen. Een krasje is snel gemaakt.
    Om een goede indruk van de producten te krijgen heb ik de QD’s op diverse lakkleuren gebruikt in diverse weersomstandigheden. Ik heb hierbij steeds gebruik gemaakt van de Eurow – Shag Weave of Chemical Guys – Sasquatch microvezel doeken. Vooral bij een uni zwarte lak op een warme avond kwamen de verschillen die eerder minder sterk waren opgevallen naar voren. Onverdunde Synthetic Quick Detailer liet zich op dezelakkleur het makkelijkst verwerken. Met minimale inspanning werd een streeploos resultaat bereikt. Bij Speed Wipe en Clear Seal Detailer moest er toch wat meer‘gewerkt’ worden om hetzelfde streeploze resultaat te bereiken. Vervolgens heb ik de 1:1 verdunde QD’s aan dezelfde test onderworpen. Hierbij bleek de verwerking nog iets eenvoudiger. Ook Speed Wipe en Clear Seal Detailer bleken qua verwerking voordeel te hebben bij het verdunnen en gaven met minder inspanning een streeploos resultaat. Uit bovenstaand resultaat durf ik voorzichtig te concluderen dat een 1:1 verdunning zondermeer goed mogelijk is als ‘final wipe’ op een bijna schone lak, bijvoorbeeld direct na het wassen, waxen of detailingbeurt. Wil je de QD’s inzetten om vuil te verwijderen dan zou ik in alle gevallen een onverdund product met maximale lubriciteit kiezen.

De verschillen en overeenkomsten

Nadat ik een behoorlijke tijd met de QD’s in de praktijk had gespeeld vroeg ik me af of er naast mijn eigen bevindingen mogelijk ook nog producteigenschappen waren die ik niet zo 1 2 3 bij de verwerking merkte maar die toch van invloed zouden kunnen zijn bij de keuze van het uiteindelijke product. Ik heb uiteindelijk contact opgenomen met de klantenservice van Chemicalguys.com en ben zo in contact gekomen met Paul Schneider. Ik heb hem een vragenlijst mbt. producteigenschappen van de verschillende QD’s toegestuurd met het verzoek om deze zo volledig mogelijk in te vullen. Het doel was om een vergelijking te kunnen maken tussen, voor mij, belangrijke producteigenschappen.
    Paul was zo vrij, nadat hij overtuigd was van mijn serieuze bedoelingen, om ook de producteigenschappen van P40 Quick Detailer en Hybrid V7 toe te voegen. Ze worden weliswaar niet behandeld in dit artikel maar het geeft wel een mooi totaaloverzicht. Uiteindelijk heb ik zijn informatie verwerkt in onderstaand overzicht waarin de belangrijkste eigenschappen van de QD’s kunnen worden vergeleken.

De uiteindelijke keuze

Eerder in dit topic heb ik mezelf al de vraag gesteldAllemaal meer van hetzelfde of zijn er werkelijk verschillen?
    Nadat ik me in deze 3 QD’s heb verdiept, technische info heb ingewonnen bij chemicalguys.com en er een tijdje mee heb gestoeid kan ik concluderen dat de waarheid ergens in het midden ligt. De verschillen qua gebruiksgemak zijn niet enorm groot maar ze zijn er wel. Qua toepassingsgebied zijn de verschillen al groter zoals we in het overzicht hierboven kunnen zien. Naast een aantal all-rounders zijn er ook een aantal QD’s met een specifiek toepassingsgebied in het overzicht terug te vinden. Het is dan ook onmogelijk om één van de QD’s als beste aan te wijzen aangezien dit voor een groot deel afhankelijk is van het toepassingsgebied waarbij jij de QD wil gaan gebruiken.

Speed Wipe en Synthetic Quick Detailer komen het dichtst in de buurt van het toepassingsgebied dat ik zoek nl. een eenvoudig werkende all-round QD waarbij bescherming niet noodzakelijk is. Gezien de eenvoud van verwerking op de wat moeilijkere kleuren, een volgens CG, betere lubriciteit, en een minder overheersende geur gaat mijn voorkeur uit naar Synthetic Quick Detailer. Bovendien is deze QD mijns inziens het meest universeel inzetbaar.

Indien je auto is voorzien van (steenslag) folie dan is Clear Seal Detailer vanwege de extra beschermende eigenschappen en het ontbreken van kleurstoffen (die de folie kunnen laten verkleuren) een prima keuze. Deze QD is ook prima inzetbaar als algemene QD maar valt voor mij af. Wat mij betreft is Clear Seal Detailer enkel zijn meerprijs waard als je auto is voorzien van (steenslag) folie of als je er één QD op na wil houden voor algemeen gebruik en voor het onderhoud van folies.

Liefhebbers van een QD met extra bescherming kunnen verder kijken naar Hybrid V7 (bevat een sealant welke geschikt voor op wax of sealant) of P40 Detailer (bevat carnauba wax).

Met dank aan Chris (CHEMICALGUYS.EU) en Paul (CHEMICALGUYS.COM) voor support.

Bedankt voor het lezen.
    Laatst gewijzigd door DAF-44; 15 oktober 2011 om 17:14

Thanks
    15

Standaard

Mooie review en fijn om te lezen

Thanks
    55

Standaard

Een super review waar tijd en moeite voor gedaan is. Ik heb in ieder geval met veel interesse gelezen.

Thanks
    52

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chost10 Bekijk bericht
    Een super review waar tijd en moeite voor gedaan is....
    Inderdaad een full detail is er niets bij
    Geintje!
    Bedankt.

Thanks
    123

Standaard

Hey deze komt mij bekend voor
    Erg mooie review en bedankt voor de tijd die jullie er in hebben gestoken.

Thanks
    52

Standaard

Graag gedaan hoor.

Thanks
    86

Standaard

Super review. QD's op de ramen van het huis is risicovol. Voor je het weet sta je alle ramen te lappen en wordt je gepromoveerd tot 'Hoofd-eerste-ramenlappert'

Thanks
    52

Standaard

Niemand heeft het gezien dus ik hoop dat ik er langs kan komen.

Thanks
    27

Standaard

wat een review seg! daar zit werk in lekker duidelijk allemaal

DetaileD.be - Because we all want to shine....

Thanks
    52

Standaard

Pfff. verder toch niets te doen hier.
    Wie zou er ook alweer een overzicht maken van de Chemical Guys Glazes?
    Laatst gewijzigd door DAF-44; 18 oktober 2011 om 20:41

Regels voor berichten